Reis smartere
Gange/fotgjengere
Å gå er den mest miljøvennlige og tilgjengelige transportformen vi har – og samtidig en av de beste investeringene du kan gjøre for helsa. Bare 10–15 minutters rask gange daglig kan gi betydelige helsegevinster, og bidra til både fysisk og psykisk velvære.
Gode gåvaner i hverdagen er spesielt viktig for barn og unge. Å gå til skolen gir bedre konsentrasjon, læring og helse, og barn som går har lavere risiko for overvekt og bedre fysisk form enn de som blir kjørt.

I byvekstsamarbeidet jobber vi for at det skal være lett, trygt og hyggelig å gå. Det handler om å kunne ta snarveier, gå på kryss og tvers, og slippe store omveier. Tiltak som hjertesoner rundt skoler, fartsreduksjon, god belysning og universell utforming er viktige for å sikre trygg ferdsel, spesielt for barn og eldre. Når vi går i varierte og menneskevennlige miljøer, oppleves turen kortere og mer meningsfull. Gående gir liv til byer og tettsteder og bidrar til et mer sosialt og inkluderende bymiljø.

Reisevaneundersøkelsen fra 2018/2019 viser at 18 % av alle reiser i kristiansandsregionen er gåturer. Det viser at mange allerede velger beina – og samtidig at potensialet for å få enda flere til å gå er stort.
Mange reiser starter og slutter med en gåtur – og ofte er det kortere enn du tror.
Nyttig informasjon
Til inspirasjon:
- Helsedirektoratet: Helsegevinstene av fysisk aktivitet større enn antatt
- Statens vegvesen: Aktiv skolevei
- Informasjon om nasjonal gåstrategi på Tiltakskatalog for transport og miljø
- Agder fylkeskommune om satsing på sykkel og gange
- Agder fylkeskommune - grønne arbeidsreiser
- Oslo kommunes gåstrategi
Hjertesoner:
Arbeid med trafikksikkerhet:
- Agder fylkeskommune om forebyggende trafikksikkerhet
- Kristiansand kommune om trafikksikkerhet
- Vennesla kommunes trafikksikkerhetsplan
- Lillesand kommunes revisjon av kommunedelplan for trafikksikkerhet
- Birkenes kommune om trafikksikkerhet
- Iveland kommune om ny trafikksikkerhetsplan
Turtips i nærområdet:
Artikler om gange

Oppstart for gang- og sykkelvei fra Brennåsen til Tangvall
Torsdag 24. april startet arbeidet med planlegging av gang- og sykkelvei fra Brennåsen til Tangvall. Det skal lages et forprosjekt på ulike alternative løsninger for strekningen.
Vennesla – grønn urban bygd
Styringsgruppen for Byvekstavtalen avholdt møte på Hunsfos i Vennesla mandag 27. januar. Der fikk de presentert noen av de viktige satsingene for Vennesla inn i byvekstsamarbeidet.

Mer gågate i Lillesand og lyssatt sykkelsti i Vennesla
De første 47 millionene i byvekstmidler ble drysset ut over deltakerkommunene før jul 2024, til stor glede for blant andre Vennesla og Lillesand.