Økt busspendling fra øst i Agder

Flere velger bussen fra østre Agder når de pendler til jobb i Kristiansand. Det er en utvikling som ønskes velkommen av Agder kollektivtrafikk (AKT).

Foto AKT
Foto AKT

Stadig flere velger å bruke bussen når de pendler til Kristiansand fra østre Agder. Fra 2023 til 2024 økte antall bussreiser på pendlerrutene fra øst med 3,6%. Økningen fortsatte i de første månedene i 2025.

Busspassasjerer per desember 2024 fra AKT
Korrigert for januar pga. snøkaos
Busspassasjerer per februar 2025 fra AKT

– Det er veldig gledelig å se at stadig flere velger bussen som sitt daglige transportmiddel inn mot Kristiansand. Denne veksten bekrefter at et godt kollektivtilbud blir lagt merke til – og brukt. Vi vet at god komfort, forutsigbarhet og effektive reisetider betyr mye for pendlere, sier administrerende direktør i AKT, Siv Wiken, som selv ofte pendler med buss fra Lillesand.

Siv Wiken, administrerende direktør i AKT er fornøyd med at busspendlingen fra øst øker. Foto: AKT

Av Agder-kommunene øst for Kristiansand kommer den største innpendlingen fra nettopp Lillesand, som også er med i Byvekstavtalen. Det er over 1600 personer i Lillesand som har arbeidsstedet sitt i Kristiansand.

Tall fra SSBs statistikk: 03321 Sysselsatte (15-74 år) per 4. kvartal

Dersom alle disse hadde brukt egen bil, ville de ha bidratt til betydelig kødannelse inn mot Kristiansand i morgenrushet. Imidlertid pendler 500 personer i snitt daglig inn fra Lillesand til Kristiansand med bussrutene 100 og 139. Det er en økning på 50 passasjerer siden 2022.

Tall fra AKT

Rimelig og praktisk å ta bussen

I tillegg til å bidra til mindre biler på veien, og derfor mindre kø, sparer busspendlerne også gode penger. Byvekstavtalen til lavere billettpriser, derfor kan du kjøpe fleksibillett i kristiansandsregionen som bare koster 27 kroner per reise. Ellers koster en 30-dagers billett for voksne 1.124 kroner for strekningen Lillesand-Kristiansand. Sammenlignet med de månedlige utgiftene til drivstoff, bompenger og parkering, er det liten tvil om at det vil lønne seg for de fleste å heller velge buss.

At det er lønnsomt å velge bussen har Kine Beate Øynes fra Arendal erfart. Hun har regnet ut at hun sparer 36.000,- i året på å pendle med buss heller enn elbilen sin.

I tillegg til å være et rimelig alternativ, fremhever Siv Wiken at mange også setter pris på komforten ved å ta buss.

– Når du reiser med buss, får du tid til å starte arbeidsdagen allerede på veien – eller bare slappe av med en podcast, bok eller nyhetsoppdatering. Mange setter pris på at de slipper å bruke konsentrasjon på køkjøring og samtidig sparer både miljøet og lommeboka. Det gjør det enklere å ta et fornuftig og behagelig valg i hverdagen, sier hun.

Om økningen i busspendlere fra østre Agder til Kristiansand har fortsatt videre inn i 2025, vil Siv Wiken gi svar på når hun legger frem nye tall for styringsgruppa for Byvekstavtalen i starten av juni. Kanskje vil det da være enda flere som har gjort som Terje Faanes fra Vennesla gjorde: Teste ut bussen og finne ut at det i grunnen er veldig enkelt, rimelig og praktisk.

Relevante artikler

Filvedlegg:
No items found.
Vi bruker teknologi som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Vi gjør dette for å forbedre nettleseropplevelsen og vise personlig tilpassede annonser. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse funksjoner og funksjonalitet. Les mer om vår personvernserklæring her