Mer gågate i Lillesand og lyssatt sykkelsti i Vennesla
De første 47 millionene i byvekstmidler ble drysset ut over deltakerkommunene før jul 2024, til stor glede for blant andre Vennesla og Lillesand.
Mens venndølene kan glede seg til lyssatt gang- og sykkelsti på Moseidmoen, venter innbyggerne i Lillesand på at en etterlengtet gågate skal stå klar våren 2025.
– Kanskje får vi Norges koseligste gågate her i Lillesand. Det blir fint, sier Hilde Gulbrandsen, enhetsleder miljø- og byutvikling i Lillesand kommune. Sammen med kollega og prosjektleder Kjetil Rørstad Nordvik beundrer hun det nye fine dekket som er i ferd med å komme på plass i Lillesands fremtidige gågate. Lekker skiferstein og brostein erstatter slitt, hullete asfalt og sementgrå fortauskanter.
Gulbrandsen har tatt turen ned til Strandgaten sammen med Nordvik for å se hvordan arbeidet skrider fram. Før 17-maiflaggene vaier over den hvitmalte byen, skal over 200 meter med bilfri gågate innvies. Hele Strandgaten, fra havnetoma til Nygårdsgaten, blir helårs gågate og sørger for at det ikke lenger blir gjennomkjøring for andre enn utrykningskjøretøyer.
– Uten straksmidlene på vel seks millioner kroner fra Byvekstavtalen, hadde vi ikke hatt penger til å fullføre gågateprosjektet. Dette blir et stort løft for miljøet i Lillesand sentrum. Vi får en bilfri sentrumsgate der butikker og kafeer kan flytte ut i gatebildet. Her kan det arrangeres sommermarked, høstmarked og julegate, der mennesker og ikke biler regjerer, sier Gulbrandsen entusiastisk.
Gågateprosjektet innfrir de fleste målene i Byvekstavtalen; færre biler i sentrum, økt adgang for gående og syklende og tryggere ferdsel for myke trafikanter.
Gang- og sykkelsti for alle pengene
I Vennesla har kommunalsjef Alexander Etsy Jensen tatt turen over broa til Moseidmoen. Her er byggingen av en helt ny gang- og sykkelsti snart i gang. En asfaltert og lyssatt trasé skal gå rundt Stemhei industriområde og koples på Hunsfosveien, som skal stenges for alminnelig trafikk. Dette skal knytte sammen Moseidmoen syd og Vennesla sentrum med en sammenhengende og trygg ferdselsvei for gående og syklende.
– I dag går veien usikret gjennom et travelt industriområde, med tunge lastebiler og utrykningsbiler fra Vennesla brannstasjon som kan komme kjørende. Med byvekstmidlene får vi muligheten til å gi alle som går og sykler her, en tryggere hverdag, sier Jensen.
Vennesla kommune fikk over 12 millioner kroner i den første tildelingsrunden. Fire av dem går til gang- og sykkelstien forbi Stemhei industriområde, som skal stå ferdig til sommeren. Det blir forresten gang- og sykkelsti for alle pengene i tiden som kommer, lover Jensen.
– Vennesla kommune har en strategi om å være den kortreiste bygda, hvor vi sørger for enkel og bilfri adgang til sentrumsområdene, med skoler, barnehager, butikker og servicefunksjoner. I dag mangler vi sammenhengende gang- og sykkelstier som binder
sentrum sammen, sier Jensen.
Skarpengland
I tiden som kommer, har Vennesla planer for å fortsette utbyggingen av gang- og sykkelveinettet. Det blir også satset i utkantene, blant annet på Skarpengland, der det skal bli sammenhengende gang- og sykkelsti til skole og idrettshall.
– Byvekstmidlene gjør det mulig for Vennesla kommune å realisere viktige infrastrukturprosjekter som vil gjøre kommunen vår til en mer trivelig, miljøvennlig og tryggere sted å bo, sier Jensen.