Vollevann - Oddemarka, sykkelhovedvei
Kristiansand
Sykkel
Trafikksikkerhet
Gange
Mikromobilitet
Planlegging
Planlegging
Planlegging

Vollevann - Oddemarka, sykkelhovedvei

En ny hovedsykkelvei skal etableres mellom Vollevann og Oddemarka for å gjøre det enklere og tryggere å velge sykkel i Kristiansand. Målet er å øke sykkelbruken og redusere biltrafikken ved å tilby en direkte, trafikksikker og attraktiv løsning for alle typer syklister. Prosjektet er en delstrekning av den planlagte sykkelhovedveien fra Kjosbukta i Vågsbygd til Sørlandsparken.

Trygg og effektiv reisevei

Sykkelveien vil gå fra Narviksbakken, gjennom en undergang under fylkesvei 452, langs baksiden av støyskjermen mot E18, og videre gjennom boligområdet Vollebakken. Den krysser Østerveien og føres over en ny bru over rundkjøringen ved fylkesvei 471, før den kobles til eksisterende sykkelhovedvei ved Oddernes kirke.

Langs sykkelveien etableres det også fortau for fotgjengere, slik at både gående og syklende får god fremkommelighet og sikkerhet.

Reguleringskart for ny hovedsykkelvei fra Vollevann til Oddemarka

Økt omfang

Prosjektet har fått økt omfang og inkluderer flere tiltak. Dette fordi det er økonomisk rasjonelt å gjøre flere ting samtidig når man først bygger:

  • Bussfelt fra Bjørndalssletta til Vollevannskrysset, inkludert flytting av trafo. (Dette regnes som et eget prosjekt i byvekstporteføljen, og har prosjektid BVA110035-0026-000)
  • Forlengelse av tre bussholdeplasser for å gi plass til leddbusser eller to busser samtidig
  • Forlengelse av støyskjermer
  • Forlengelse av fortau i Vollebakken (kommunalt prosjekt)
  • Mulighet for delvis åpning av Vollebekken (kommunalt prosjekt)
Nytt bussfelt på E18 i østgående retning
Forlengelse av bussholdeplasser langs E18

Optimaliseringer i løsningen

For å redusere kostnader og inngrep i området er det gjort flere justeringer:

  • Justert linjeføring for sykkelhovedveien langs Vollebakken, som unngår å forlenge gang- og sykkelkulvert, unngår omlegging av overvannskulvert og gir endret plassering av lekeplass
  • Optimalisert løsning for kommunal vei Østerveien (Bjørndalssletta)
  • Ny gang- og sykkelbru med kortere spenn, mindre fylling og justert linjeføring
Kortere bruspenn på 110 m (mot 200 m i reguleringsplan). Illustrasjon: Statens vegvesen

Anbudskonkurranse for prosjektet ble kunngjort 06.10.2025, med tilbudsfrist 07.11.2025.

Fakta om prosjektet

Kommune:
Kristiansand
Byggherre:
Statens vegvesen
Prosjekt-ID:
BVA130004-0004-000 og BVA110035-0026-000
Totalkostnad:
237 millioner + 35 millioner for kollektivtiltak
Oppstart
Sent i 2025
Antatt ferdigstilt / åpnet:
2027

Relevante artikler

Se alle nyheter
No items found.