Rådhusgata mellom Elvegata og Festningsgata - sykkeltilrettelegging
Sykkel, gange og trafikksikkerhet
Sykkel, gange og trafikksikkerhet
Sykkel, gange og trafikksikkerhet
Påbegynt
Påbegynt
Påbegynt

Rådhusgata mellom Elvegata og Festningsgata - sykkeltilrettelegging

Rådhusgata har i dag gang- og sykkelvei der fotgjengere og syklister er delt med midtstripe og symbol. Gaten er definert som hovedtrasé for sykkel inn til city delen/torvet og er høyt trafikkert av gående og syklende. Dagens løsning gir for lite plass til syklistene og det er konflikter mellom fotgjengere og syklister.

Gammel situasjon i Rådhusgata, med lite plass til både fotgjengere og syklister. Foto: Google maps

Gaten er planlagt for separering av gående og syklende. Et bredt fortau med grønne rabatter og trær etableres på nord-vest siden for gående. Eksisterende fortau på østsiden beholdes.

Illustrasjonsplan fra gatebruksplanen for Posebyen

Alle parkeringsplasser i gaten fjernes, den har fra før lav mengde biltrafikk som vil bli ytterligere redusert når parkeringsplasser fjernes. Sykling i kjørebane med lav trafikk og fart anses derfor for å være en god løsning.  Kryssområdet i Elvegata bygges om til sambruksareal, slik at syklende vil få mindre kanter å krysse. Her treffes hovedsykkeltrasé i Elvegata og Rådhusgata samt ny gang- og sykkelbro fra Kjøita.

Avgrensning av prosjektet

Prosjekt-ID: BVA320000-0048-000

Fakta om prosjektet

Kommune:
Kristiansand
Byggherre:
Kristiansand kommune
Fase:
Bygging
Totalkostnad:
10,988 millioner
Oppstart
Høst 2024
Antatt ferdigstilt / åpnet:
2025