
Rådhusgata, Elvegata - Festningsgata, gang- og sykkeltiltak
Rådhusgata er definert som hovedtrasé for sykkel inn til torvet, og er høyt trafikkert av gående og syklende. Den gamle løsningen har vært at fotgjengere og syklister har vært delt med midtstripe og symbol på en smal gang- og sykkelvei. Denne løsningen har gitt for lite plass til syklistene og konflikter mellom fotgjengere og syklister.

Gaten er planlagt for separering av gående og syklende. Et bredt fortau med grønne rabatter og trær etableres på nord-vest siden for gående. Eksisterende fortau på østsiden beholdes.

Alle parkeringsplasser i gaten fjernes, den har fra før lav mengde biltrafikk som vil bli ytterligere redusert når parkeringsplasser fjernes. Sykling i kjørebane med lav trafikk og fart anses derfor for å være en god løsning. Kryssområdet i Elvegata bygges om til sambruksareal, slik at syklende vil få mindre kanter å krysse. Her treffes hovedsykkeltrasé i Elvegata og Rådhusgata samt ny gang- og sykkelbro fra Kjøita.

Ferdigstillelse
Prosjektet er ferdigstilt våren 2026 og hadde åpningsmarkering 12.mai.
Det var enkel tale, prisgiving til elever ved Tangen videregående skole og uhøytidelig stafettkonkurranse mellom elever fra Tordenskjoldsgate skole og byens politikere.
Les vår artikkel om åpningsmarkeringen her.


Fakta om prosjektet
Relevante artikler
Se alle nyheter
Åpningsmarkering av Rådhusgata i Kristiansand
Med latter, store smil og forvillete turister har det vært åpning av den oppgraderte Rådhusgata i Kristiansand!