
Kjoskrysset
Dagens Kjoskryss er formet som et T-kryss. Det gjør krysset til en flaskehals, som skaper mye frustrasjon og en utrygg trafikksituasjon. Det er stort behov for en mer trafikksikker løsning for myke trafikanter og bedre trafikkavvikling, spesielt for kollektivtrafikken. Kjosbukta er et naturreservat. Dette krever at prosjektet i stor grad må ta hensyn til omgivelsene.
Bedre fremkommelighet for buss, syklister og fotgjengere
Prosjektet innebærer bygging av en ny firearmet rundkjøring i Kjoskrysset, med egen arm til Steindalen. Det skal samtidig bygges gang- og sykkelhovedvei på bro over krysset. Det skal også etableres nye bussholdeplasser, innfartsparkering og sykkelparkering. Det nye krysset skal gi en trygg trafikkavvikling for både buss og myke trafikanter.
Prosjektet omfatter i tillegg betydelig fornying og oppgradering av kommunens vann- og avløpssystem og infrastrukturen til Glitre Nett.
Ørret og flomsikring
Prosjektet inkluderer tiltak for å åpne Sagbekken og bedre flomsikkerheten i området. Sagbekken er en av få noenlunde intakte sjøørretførende bekker i Kristiansandsområdet. Bekken er preget av eldre inngrep og infrastruktur, men i forbindelse med Kjoskryssprosjektet vil minst 35 meter av bekken som tidligere har ligget i rør, bli åpnet opp og lagt i dagen. Kantsonen vil bli reetablert og det vil gjøres flere biotopforbedrende tiltak. Blant annet skal det benyttes halvrør/hvelvkulvert, som i større grad tilrettelegger for fisk og andre vannlevende organismer i at den naturlige elvebunnen kan gjenopprettes inne i halvrøret.
Fremdrift
Det foreligger en godkjent detaljreguleringsplan for området. Denne er vedtatt av Kristiansand kommune 29.10.2019.

Per september 2025 er prosjektet ferdig detaljprosjektert. Det er foretatt grunnerverv av nødvendige arealer, bensinstasjonen, bedehuset og andre bygg er revet og det er gjennomført grunnundersøkelser for å sjekke stabiliteten i området. Byggingen starter etter planen i desember 2025. Byggeperioden vil vare i rundt to og et halvt år, frem til våren 2028.