
Kvadraturen, bussgater - hovedakse
Dagens kollektivtrasé gjennom Kvadraturen er formet som et åttetall, hvor østgående og vestgående traseer krysser hverandre i to kryss. Dette skaper utfordringer med å prioritere bussene. En ny og effektiv trasé er nødvendig for å opprettholde kort og forutsigbar reisetid, og for å kunne levere det transportvolumet som nullvekstmålet forutsetter.
Ny trasé gjennom Dronningens gate
Østgående trasé skal gå i Dronningens gate, mens vestgående trasé skal fortsette i Tollbodgata. Denne løsningen gir en mer effektiv og rett trasé. I tillegg gir det en bedre dekning av nye byutviklingsområder, og man unngår at kollektivtraseene krysser hverandre, slik de gjør i dag.
Omleggingen ble vedtatt av Kristiansand bystyre i november 2021 og baserer seg på prosjektet Buss i sentrum. Dette er i også i tråd med utredningen Kollektivkonsept 2030, som er et av underlagsdokumentene til Byvekstavtalen.

Fremdrift
Selv om bystyret har besluttet av busstraseen skal legges om, må Dronningens gate detaljreguleres før omleggingen kan gjennomføres. Arbeidet med å detaljregulering ble gjenopptatt høsten 2025.

Ombyggingen av Dronningens gate til bussgate kan først skje etter at prosjektet E18/E39 Gartnerløkka - Kolsdalen er ferdigstilt, fordi gaten fungerer som beredskapsgate mens dette prosjektet pågår.