Kvadraturen, bussgater - hovedakse
Kristiansand
Kollektiv
Planlegging
Planlegging
Planlegging

Kvadraturen, bussgater - hovedakse

Dagens kollektivtrasé gjennom Kvadraturen er formet som et åttetall, hvor østgående og vestgående traseer krysser hverandre i to kryss. Dette skaper utfordringer med å prioritere bussene. En ny og effektiv trasé er nødvendig for å opprettholde kort og forutsigbar reisetid, og for å kunne levere det transportvolumet som nullvekstmålet forutsetter.

Ny trasé gjennom Dronningens gate

Østgående trasé skal gå i Dronningens gate, mens vestgående trasé skal fortsette i Tollbodgata. Denne løsningen gir en mer effektiv og rett trasé. I tillegg gir det en bedre dekning av nye byutviklingsområder, og man unngår at kollektivtraseene krysser hverandre, slik de gjør i dag.

Omleggingen ble vedtatt av Kristiansand bystyre i november 2021 og baserer seg på prosjektet Buss i sentrum. Dette er i også i tråd med utredningen Kollektivkonsept 2030, som er et av underlagsdokumentene til Byvekstavtalen.

Illustrasjon av Dronningens gate som bussgate. Illustrasjon: Kristiansand kommune

Fremdrift

Selv om bystyret har besluttet av busstraseen skal legges om, må Dronningens gate detaljreguleres før omleggingen kan gjennomføres. Arbeidet med å detaljregulering ble gjenopptatt høsten 2025.

Avgrensning av reguleringsplan for bussgate i Dronningenes gate

Ombyggingen av Dronningens gate til bussgate kan først skje etter at prosjektet E18/E39 Gartnerløkka - Kolsdalen er ferdigstilt, fordi gaten fungerer som beredskapsgate mens dette prosjektet pågår.

Fakta om prosjektet

Kommune:
Kristiansand
Byggherre:
Agder fylkeskommune
Prosjekt-ID:
BVA210009-0009-000
Totalkostnad:
170 mill. kr.
Oppstart
2028
Antatt ferdigstilt / åpnet:
2030

Relevante artikler

Se alle nyheter
No items found.