Resultatene fra Kobla kampanjen er kommet!
Kobla kampanjen fikk oss til å spare 1300 trær for et år med arbeid!

Fikk du lest vår tidligere sak om Koblakampanjen? Her er en kjapp oppsummering uansett.
Koblakampanjen pågikk fra 20.april-17.mai med fokus på reiser og reisevaner i byvekstregionen. Hensikten med kampanjen var å gjøre hverandre bevisste på våre daglige reisevaner og utfordre til å teste ut nye reisemåter til/fra jobb. Alle reisene ble registrert i Kobla-appen som holdt oversikt på tidspunkt, rute og ikke minst hvilket transportmiddel en brukte. Grønne reiser ved å f. eks gå, sykle eller ta buss ville gi mer poeng enn å kjøre. Det var flere premietrekninger i perioden og flere ansatte konkurrerte ivrig med kolleger, mens for andre var det nok å kunne konkurrere med seg selv.

Motivasjon og tilbakemeldinger
Slike kampanjer og konkurranser er viktige for både arbeidsmiljø og kunnskap.
Vi har fått flere tilbakemeldinger fra ulike deltakere. Vi skal ta med oss det konstruktive og tekniske detaljer som stakk noen kjepper i hjulene, men folk er jevnt over fornøyd med kampanjeperioden!
En gruppe kolleger fra ene bedriften klatre å gjøre ordentlig konkurranse ut av kampanjen. Mest for å se hvor mye de kunne gjøre ut av anledningen.
Ukesplanlegging og absurde omveier for å komme seg hjem kombinert med både samkjøring og ekstra aktivitet på fritiden har brakt humor og samhold inn i arbeidsmiljøet. Det ble også testet om det er mulig med minst en bilfri dag i uken når det er barn i husstanden med full aktivitet på ettermiddagen. Som de sier selv, det var krevende men verdt det!
Det er sånne historier som viser at kampanjer er gode tilskudd i arbeidshverdagene. Om en deltok eller ei så sprer det jo humør og stemning å høre om de kreative omveiene man tillater seg å gjøre for å vinne over den ene kollegaen.

4 uker er jo en veldig kort periode, men perioden har likevel stor innvirkning. Når flere ansatte reiser grønt og aktivt er det inspirerende og man har stor innvirkning på hverandre. Et forbilde behøver ikke å være en verdensstjerne når det er personer tett på en selv som gjør ordentlige grep for egen og andres trivsel.
En kreativ omvei kan plutselig ha vært så bra at det blir ens nye hovedvei fremover.
Du vet det ordtaket? Mange bekker små gjør en stor å.
Koblaeffekten
Nå når vi er på andre siden av årets kampanje har vi endelig resultatene tilgjengelig. Kobla-appen har nemlig ført regnskap over blant annet mengden kg Co2 som spares ved å gå/sykle/busse, avstandene reist med ulike transportmidler og antall oppdrag underveis som man har fullført. Slik kan man se egen innvirkning på miljøet og hvor langt man faktisk går og reiser i løpet av en dag!
Det samme regnskapet kan bedriftene som deltok i kampanjen hente ut over deres egen påvirkning. Vi som hovedarrangør får sett effekten av alle deltakerne! Det er jo kjempenyttig for videre arbeid og vår motivasjon for arbeidet og det er jo veldig spennende resultater!
Deltakerne av byvekstavtalens koblakampanje har til sammen:
- Syklet 6092849 km
- Gått 2092891 km
- Spart 19647kg Co2
Det er jo helt utrolig å kunne lese både 5- og 7-sifrete tall etter en slik kampanje for det viser jo hvor stor effekt vi har når vi alle gjør en liten innsats. Selv om konkrete tall er kjempebra Det er jo så store tall at det egentlig er vanskelig å skjønne seg på de. Med litt grove omgjøringer kan vi heller si at vi har til sammen:
- syklet rundt ekvatorlinjen ca 177 ganger.
- gått fra Kristiansand til Tokyo og tilbake 35 ganger.
- spart 1300 trær for et år med arbeid grunnet CO2 besparelsen.
Er ikke det kult? Med slik statistikk og visuelle punkter kan vi godt gjenta en tilbakemelding fra en deltaker, vi ser frem til neste års kampanje!
