En attraktiv byregion hvor det er godt å være, jobbe og bo!

Kristiansandsregionen setter mennesker i sentrum – ikke biler.

Christian Quart bro. Foto: Elisabeth H. Mathisen
Christian Quart bro. Foto: Elisabeth H. Mathisen

Byområdet vokser – hva så?

I kristiansandsregionen, som består av Iveland, Birkenes, Vennesla, Lillesand og Kristiansand, blir det stadig flere mennesker. Befolkningsvekst i regionen er positivt, men det kan også medføre at trafikken øker og vi får lengre køer, mer trengsel og dårligere luft – dersom vi ikke gjør noe.

Alle må bidra –vi må endre vaner og tenke annerledes

For å videreutvikle attraktive byer der det er godt å både jobbe og leve, er vi nødt til å tenke annerledes når vi vokser. Det vil rett og slett ikke være plass i byene våre til at alle skal kjøre og parkere egen bil. Vi ønsker å at byen og regionen vår skal være et behagelig sted hvor vi ønsker å oppholde oss. Det skal være trygge steder med frisk luft, grønne områder hvor barna våre kan leke og hvor vi kan være sammen.

Av og til kan vi la bilen stå og i stedet ta buss, tog, sykle eller gå. Ved at flere reiser mer miljøvennlig, skaper vi et bedrebyområde for oss alle. Vi kan også bidra til spleiselaget ved å betalebompenger de gangene vi faktisk må kjøre bil. For at ikke bompengebelastningen skal ramme skjevt for de innbyggerne som må passere flere bomstasjoner på samme reise, betaler man kun for den første passeringen innenfor en time.

Selv om målet er at flere skal reise kollektivt kan ikke bussen nå alle boliger, men det  finnes innfartsparkeringer som gjør det mulig å kjøre bilen et stykke på veien for å deretter parkere gratis nær en bussholdeplass slik at du kan samkjøre eller ta bussen videre. Kanskje dette kan være et alternativ for nettopp deg?

Les mer om innfartsparkering her

Ser du dette skiltet er innfartsparkeringen i nærheten. Skjermdump fra Google Street view

Billigere bussbilletter i kristiansandsregionen

Billettprisene for Flexibillett i kristiansandsregionen er billigere enn andre steder Agder. Dette er fordi midlene fra byvekstsamarbeidet er med å betale en del av kostnadene. Flexibilletten er gyldig for reise i én time og gjelder i kommunene Kristiansand, Vennesla, Lillesand, Birkenes og Iveland. Billetten kjøper du enkelt i appen AKT Billett. Flexibilletten kan kjøpes for 10 reiser dersom du ønsker å teste ut busstilbudet å se om dette kan fungere for deg.

Les mer om Flexibilletten hos Agder kollektivtrafikk (AKT): Flexibillett i AKT Billett - Agder kollektivtrafikk.

Du kan også kjøpe en 30-dagersbillett. Se prisene på AKTs hjemmeside: 30 dagersbillett - Agder kollektivtrafikk

Boreal buss. Foto: Agder fylkeskommune

Økt kapasitet så flere kan reise sammen

Agder kollektivtrafikk (AKT) fikk ved inngangen til 2025 treleddbusser i ordinær rutetrafikk. Leddbussen har plass til flere passasjerer og gjør reisen mer behagelig på de travleste tidspunktene når mange reiser samtidig.

I tillegg har AKT  styrketbusstilbudet for følgende linjer gjennom byvekstsamarbeidet:

-         Linje 31 Kristiansand – Sødal – Vennesla

-         Linje 36 og N36 Kristiansand – Tveit Birkeland

-         Linje 40E Kristiansand – Tangvall – Årosskogen ekspress

-         Linje 100E Lillesand – Kristiansand ekspress

-         Linje 138 – Høvåg skole – Ulvøysund – Skottevik– Høvåg

-         Linje 139 Lillesand – Høvåg - Kristiansand

Les mer her: Ruteendringer fra 2. desember 2024 - Agder kollektivtrafikk

Dersom du ikke har reist med bussen tidligere så har AKT samlet mye nyttig informasjon til deg her: Ny på bussen?

Bussholdeplass. Foto: AKT/Kjell Inge Søreide

Gjennom byvekstsamarbeidet kan vi få til mer enn vi ville gjort uten!

Byvekstavtalen vil også sikre finansiering av viktige infrastrukturtiltak for alle som bruker veien – både syklende, gående, busser og biler.  Gjennom Byvekstavtalen har vi 214,5 mill. kroner (2024-kroner) per år. 2/3 av dette vil gå til å drifte kollektivtrafikken. Resten skal brukes på nye veier, sykkelfelt, fortau og holdeplasser.

Byvekstavtalen gjelder for 10 år og totalt gir den oss i overkant av 2,1 mrd. kroner å bruke i vår region. Denne summen, pluss midler vi får fra samferdselspakken for kristiansandsregionen, gir oss muligheten til styrke busskapasiteten, bygge flere innfartsparkeringer og ferdigstille en sammenhengende sykkelekspressvei. Det kommer også tiltak som bedrer trafikksikkerheten for fotgjengere. Eksempelvis ny gangvei mellom campus UiA og Kvadraturen og snarveier som korter ned avstanden mellom boligområder og bussholdeplasser.

Byvekstavtalen er et viktig verktøy for å utvikle en attraktiv region med god mobilitet og fremkommelighet, og med mindre lokalluftforurensning, støy og klimagassutslipp.

Gjennom byvekstavtalen har vi forpliktet oss til at personbiltrafikken ikke skal øke selv om vi blir flere innbyggere. Her kan hver enkelt av oss bidra til at utviklingen går i en bedre retning.

Relevante artikler

Filvedlegg:
No items found.
Vi bruker teknologi som informasjonskapsler for å lagre og/eller få tilgang til enhetsinformasjon. Vi gjør dette for å forbedre nettleseropplevelsen og vise personlig tilpassede annonser. Å samtykke til disse teknologiene vil tillate oss å behandle data som nettleseratferd eller unike ID-er på dette nettstedet. Å ikke samtykke eller trekke tilbake samtykke kan ha negativ innvirkning på visse funksjoner og funksjonalitet. Les mer om vår personvernserklæring her